Beïnvloeden van kijk- en leesgedrag

Onderzoek naar kijk- en leesgedrag maakt duidelijk dat wij steeds meer scannend kijken en dus niet meer echt lezen wat er staat. De snelste helft van de mensen die iets via een zoekmachine op internet zoekt, maakt al binnen vier seconden een keuze. Het is onmogelijk om zo snel alle resultaten te lezen. We vertrouwen dus op ons oordeel dat is gebaseerd op enkele opvallende stukjes tekst of beelden.

Lezen op het internet is als scheuren op de linkerrijbaan. Websites moeten binnen enkele seconden datgene bieden wat bezoekers zoeken.

Voordat een mens iets leest, bekijkt hij eerst het geheel. Kijken komt dus voor het lezen. Uit onderzoek is gebleken dat kijkgedrag effect heeft op leesgedrag. De indruk die een mens bij het bekijken krijgt, is bepalend voor wat hij of zij daarna gaat lezen.

Eyetracking en kijkvolgorde

Door middel van eyetracking wordt duidelijk in beeld gebracht wat iemand ziet, voor hoelang en in welke volgorde. Hierdoor wordt duidelijk wat de bezoeker aanzet tot lezen (versterkers) en wat bezoekers juist laat stoppen met lezen (filters). Op een heatmap is vervolgens zichtbaar welke delen van een scherm wel en welke juist niet gezien zijn.

Eyetracking geeft inzicht op de kijkvolgorde van mensen. Mensen zien eerst beelden, dan kopzinnen, dan tekst. Grote beelden worden eerder gezien dan kleine beelden. Warme kleuren (oranje en rood) worden eerder gezien dan koude kleuren (blauw en groen). Afbeeldingen met mensen worden eerder gezien dan afbeeldingen met voorwerpen. De ogen van mensen die oogcontact maken, zijn de sterkste visuele magneten. Maar helemaal bovenaan de ladder van aandacht trekken staan bewegende beelden.

eyetracking-1

eyetracking-2

Inzicht in de kijkvolgorde maakt het mogelijk om een boodschap een betere timing mee te geven. Je kunt je argumenten precies in de juiste volgorde noemen, net als in een persoonlijk gesprek. Het is dus belangrijk bij het maken van websites om oog te hebben voor het in de juiste volgorde presenteren van tekst een beelden.