Een merk bouwen doe je zo

Categorie: Marketing

Ben je een starter of vindt je het tijd worden voor een nieuwe aanpak om je merk in de wereld te zetten? Een merk is zoveel meer dan een logo en een huisstijl, dat is slecht het uiterlijk ervan. Een merk moet je beleven.

Hier moet je aan denken als je een nieuwe merk opzet of een bestaand merk nieuw leven inblaast.

Het vinden van je waarom

“Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet”, zegt auteur en marketing- en brandingexpert Simon Sinek.

Het begrijpen van je echte kern, de essentie van waarom je iets doet, is net zo belangrijk voor je klanten als voor jezelf. Het is schokkend om te zien hoeveel merken denken dat de basis van hun bedrijf “geld verdienen” is. Maar dat is, zoals Sinek zegt, slechts een resultaat. Je zult dieper moeten gaan, in de menselijke psyche. En net als bij het ontdekken van jezelf zul je, wanneer je de kern bereikt hebt, niet meer het idee hebben dat je met nieuwe ideeën op de proppen moet komen… je zult ze vanzelf ontwikkelen vanuit je intuïtie. Je ‘waarom’ moet in een enkele zin of uitdrukking samengevat kunnen worden. Dus niet: “Wij bieden deskundige architectuurdiensten aan bouwers en planners in Leeuwarden”. Dat is wat je doet. Een waarom lijkt meer op de normale manier van praten. Kijk bijvoorbeeld eens naar: “Nederland is van nature prachtig, maar gebouwen veranderen dat dat. Elk gebouw dat wij ontwerpen, houdt rekening met de omgeving om zo in balans te zijn met de natuur.” Dit kan vervolgens teruggebracht worden tot iets korters als: “Omgeving eerst.”
Het verschil is duidelijk. Sommigen zullen dit te wollig vinden klinken, maar als je echt om je werk geeft, geef je ook om de omgeving. Of werk je liever met een bedrijf dat zich alleen richt op het maken van winst?

Om tot je ‘waarom’ te komen, blijf je jezelf gewoon ‘waarom?’ vragen tot je er bent. Dit kost meestal meerdere pogingen. Wees geduldig met jezelf, je komt er wel.

We beginnen met:
“We ontwerpen gebouwen.”
Waarom?
“Omdat dat is wat we doen”
Waarom?
“Omdat we dat leuk vinden”
Waarom?
“Daarom…”
Waarom?
“Omdat… omdat het landschap op veel plekken heel lelijk wordt en we willen het weer mooi maken!”

Kijk, nu komen we ergens.

Wat doe je?

Nu je weet waarom je iets doet, moeten we heel duidelijk krijgen wat je doet.
Zeggen dat je ‘gebouwen ontwerpt’ is duidelijk niet genoeg. Wees specifieker en zorg ervoor dat elke keer dat je antwoord geeft, het precies hetzelfde is. Voor wie ontwerp je? Wat voor soort gebouwen ontwerp je? Zijn ze gespecialiseerd? Wat is de focus? Wat voeg je toe aan extra’s?

Hoe doe je het?

Dit is wederom niet zo simpel als zeggen: “We voegen stenen en cement samen”. Het gaat erom hoe je je ‘waarom’ uitvoert.
De vraag is dus: “Hoe zorg je ervoor dat landschappen mooier worden?”. Dit zou het antwoord kunnen zijn: “Door omgeving als belangrijkste uitgangspunt te hanteren en gebouwen te ontwerpen met materialen die passen bij de omgeving. We richten ons ook op het oplossen van problemen die de klant ervaart, zoals ruimtegebrek, te weinig natuurlijk licht… enzovoort.”.

Wie is je wie?

Ken je klanten beter dan dat ze zichzelf kennen.
Maak profielen over je klanten, leer hun namen, winkelgedrag, waar ze nog meer shoppen, wat ze met vakantie doen en welke boeken ze lezen. Maar wees boven alles respectvol. Je zult veel overeenkomsten vinden, maar alleen wanneer je je publiek volledig begrijpt kun je relevant blijven. En dat is tegenwoordig van levensbelang.

“In een drukke markt is ertussen passen een mislukking. Niet opvallen is hetzelfde als ontzichtbaar zijn”

 

Wie zijn er nog meer?

Kijk om je heen, leer van anderen en zorg ervoor dat je niet opnieuw het wiel gaat uitvinden.

Tegen wie neem je het op?

Je geeft misschien niks om je concurrentie, of misschien heb je het geluk dat je de eerste in je markt bent, maar meestal is het belangrijk om te weten tegen wie je het opneemt.
Waarom? Je wilt natuurlijk niet de rest nadoen. Je wilt opvallen, daarom hou je in de gaten wat anderen doen. Ontdek hoe zij te werk gaan en welke regels je kunt ontdekken. Gebruik dit om creatiever te zijn en gebruik die regels als opstap voor je eigen inspiratie. Bekijk hoe je concurrentie zich positioneert. Wat is het unieke dat zij bieden? Op wie richten zij zich? Zijn dat dezelfde mensen als waar jij je op richt? Wat is hun toon? Wat is hun prijsklasse? En misschien wel het belangrijkste: wat is hun service niveau?

Indien mogelijk: word een klant. Ervaar hun service, kwaliteit en waarde. Wanneer je je eigen geld uitgeeft en een bepaald niveau daarvoor verwacht, zie je snel de problemen die misschien ook voor anderen gelden. Als je geen klant kunt worden, kies je een top tien (of zoveel je wilt) van concurrenten en maak je een eenvoudig overzicht van sterke en zwakke punten van ieder van hen. Als je gemeenschappelijke zwakke plekken kunt ontdekken, liggen daar mogelijkheden voor jou. Het is ook nuttig om van elke concurrent te bepalen wat hun belangrijkste boodschap is en hoe die zicht tot elkaar verhouden. Neem bijvoorbeeld auto’s: Volvo richt zich altijd op veiligheid, Alfa Romeo op design en Skoda op waar voor je geld.

Waat maakt jou anders?

Waar sta jij om bekend? Als je eenmaal weet wat je concurrenten over zichzelf zeggen, helpt dit je om je eigen niche te vinden. Wat heb jij te bieden dat andere niet hebben, of wat kun jij beter? Dit moet uit je Waarom komen. Ga daar dus terug naartoe. In het geval van de architecten van eerder zouden zij kunnen spreken over hun passie voor de omgeving en hoe hun werk voortvloeit uit het ontwerp van de natuur. Wanneer je je eigen doel goed begrijpt, en waarom je doet wat je doet, ben je van nature anders. Net zoals alle individuen anders zijn, zal je natuurlijke aanpak doorschijnen. Het is aan jou om dit te ontdekken en te benutten.