Waarom de klant wél bij jouw webwinkel bestelt

Categorie: Webshop

Wat als je eens wist waarom een klant juist in jouw webwinkel een bestelling plaatst. Met die wetenschap zou je het andere bezoekers ook naar de zin kunnen maken, zodat zij een bestelling plaatsen in jouw webwinkel. Helaas is het voor webwinkeliers lastig om een dergelijk klanttevredenheidsonderzoek te doen, je wilt het bestelproces immers niet frustreren door jouw klanten vragen te stellen.

Hoewel er geen specifiek beeld is van jouw webwinkelklanten, zijn er wel onderzoeken gedaan naar klantengedrag in het algemeen. De uitkomsten van dergelijke onderzoeken bieden waardevolle informatie voor jouw webwinkel. Zo blijkt uit een onderzoek van Bigcommerce dat de kwaliteit van een product zwaarder weegt in een aankoopbeslissing dan de verzendkosten die je in rekening brengt.

Direct toepasbaar

Daarom is het aan te raden om je met jouw productteksten niet alleen op functionaliteiten te richten, maar juist op het aanbod voor de gebruiker. Een jas van wol wordt dan ‘een warme en stevige winterjas van duurzame schapenwol’. Op die manier laat je zien dat je met kwalitatief goede producten werkt en somt je tegelijkertijd de voordelen van het product op.

Pamperen

Naast de kwaliteit van jouw product, zijn er een aantal motivaties van jouw klanten waar je invloed op hebt. Gratis verzending is nog steeds een belangrijke motivatie om in jouw webwinkel een bestelling te plaatsen. Maar alleen gratis verzending is niet meer genoeg, je moet het de klant zoveel mogelijk naar zijn zin maken. Zorg voor een goedkoop, of zelfs gratis, en eenvoudig retourproces en maak het betaalproces zo eenvoudig mogelijk. Op die manier neem je drempels weg en motiveer je de klant zelfs om te bestellen.

Lees ook: Mobiel vriendelijke sites scoren beter in Google

Oordeel

Het motiveren van je klant is een taak om serieus te nemen, dat heeft een positieve invloed op jouw omzet. Communiceer dat de klant gebruik gaat maken van een exclusief aanbod. Gebruik hierbij termen zoals ‘op = op’ of ‘van dit product zijn slechts 100 exemplaren gemaakt’ of ‘bestel één van de twintig gesigneerde boeken’. Daardoor krijgt de bezoeker het gevoel dat hij het aanbod niet mag missen. Dat versterk je nog meer door reviews over producten te presenteren. Als een andere klant jouw product of zelfs de hele webwinkel aanbeveelt, is dat voor andere bezoekers een extra motivatie om ook een bestelling te plaatsen in jouw webwinkel.